Τσονγκ Κα Πα, 1357 - 1419 (Tsong-Kha-Pa)

 
Ο Tsong-Kha-Pa, που θεωρείται ως ο μεγαλύτερος θρησκευτικός μεταρρυθμιστής του Θιβετανικού Βουδισμού, γεννήθηκε το 1357 στο Tsong-Kha του Αmdo, στο ανατολικό Θιβέτ.

Λέγεται ότι στα χρόνια του Βούδα Shakyamuni, ο Tsong-Kha-Pa σε μία προηγούμενη ενσάρκωσή του ήταν ένα αγόρι που πρόσφερε στο Βούδα ένα κομπολόι από καθαρό κρύσταλλο και έλαβε από αυτόν ένα κοχύλι σε ανταπόδωση. Ο Βούδας είπε στο μαθητή του Ananda ότι το αγόρι θα ξαναγεννιόταν στο Θιβέτ με το όνομα Sumati Kirti (που σημαίνει «Δόξα της σοφίας»), Losang Drakpa στα θιβετανικά.

 

Πάνω από χίλια χρόνια μετά το πέρασμα του Βούδα Shakyamuni ο «Γιος του Λωτού» Padma Sambhava προφήτευσε ότι ένας Βουδιστής μοναχός με το όνομα Losang Drakpa θα εμφανιζόταν ανατολικά, κοντά στην Κίνα. Είπε ότι αυτός ο μοναχός θα αποτελούσε μία εκπόρευση ενός Βουδισάττβα από τους πιο φημισμένους και θα κατόρθωνε να ενσαρκώσει ένα Βούδα.


Οι γονείς του είχαν πολλά συμβολικά όνειρα πριν τη γέννησή του που έδειχναν ότι θα ήταν μία εκπόρευση του Avalokiteshvara και του Manjushri. Οταν γεννήθηκε ένα ευοίωνο αστέρι παρουσιάστηκε στον ουράνιο θόλο. Ο Choje Dondrup Rinchen, που θα ήταν ο πρώτος δάσκαλος του Tsong-Kha-Pa, επέστρεφε τότε στο Αmdo από τη Lhasa και αναγνωρίζοντας σε αυτό το σημάδι την κάθοδο μιας εκπόρευσης του Manjushri, επισκέφθηκε τον πατέρα του Tsong-Kha-Pa και του πρόσφερε ιερά δώρα ζητώντας του να αποχωριστεί το γιο του. Εκείνος δέχτηκε την τιμή ο γιος του να μεγαλώσει κοντά σε ένα τόσο μεγάλο Δάσκαλο.

Ηδη από την ηλικία των τριών ετών ο Tsong-Kha-Pa μυήθηκε σε πολλές διδασκαλίες. Η επαφή του με τις θεότητες της Vajrayana ήταν τόσο βαθιά –ώστε στην ηλικία των 7 ετών, έχοντας ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του τάχθηκε επίσημα μοναχός, λαμβάνοντας το όνομα Losang Drakpa. Ο Choje Dondrup Rinchen ήταν μαζί του ως το 16ο έτος του που ο Tsong-Kha-Pa ταξίδεψε στο κεντρικό Θιβέτ για να συναντήσει το Μεγάλο Λάμα που ήταν επικεφαλής στο μοναστήρι Drikung ο οποίος του δίδαξε στη διάρκεια της παραμονής του εκεί, τη διδασκαλία της bodhichitta (Αλτρουιστικής Σκέψης), της mahamudra καθώς και την ιατρική, ώστε στα 17 ο Tsong-Kha-Pa ήταν ήδη εξαιρετικός γιατρός. Στα 19 του ήταν ήδη αναγνωρισμένος σαν μεγάλος Δάσκαλος. Η απαρίθμηση των ταξιδιών του θα χρειάζονταν ένα ολόκληρο βιβλίο. Μαθήτευσε κοντά στους μεγαλύτερους δασκάλους και μελέτησε όλες τις κύριες Διδασκαλίες ακολουθώντας την πρακτική εφαρμογή τους. Οταν συνάντησε τον Rendawa Zhonnu Lodro, από τον οποίο διδάχτηκε την Madhyamika ,ή Φιλοσοφία της Μέση Οδού, ο Tsong-Kha-Pa έγινε μαθητής του και δάσκαλος σε άλλα θέματα και βρήκε στο πρόσωπο του Rendawa ένα πνευματικό σύντροφο για όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Η φήμη του είχε ήδη εξαπλωθεί από τα πρώτα χρόνια της μαθητείας του και δέχονταν προσκλήσεις από όλα τα μοναστήρια για να διδάξει στους πιο προχωρημένους μοναχούς.Ο Tsong-Kha-Pa πάντα δίδασκε από την εμπειρία του, που προέρχονταν από την πρακτική περισσότερο παρά από την θεωρία.

Η απαράμιλλη ευφυία του και το βάθος της μυστικιστικής του ενατένισης μάγευαν όσους έρχονταν σε επαφή μαζί του.Η αυτάρκεια και η εξαιρετική ηθική του, έκαναν πολλούς μοναχούς να αναγνωρίσουν σ΄αυτόν μια μεγάλη οντότητα που διάλεξε την ενσάρκωσή της για να φωτίσει τον κόσμο.

Ξεκίνησε να γράφει όταν ήταν 32 και άφησε πολυάριθμες πραγματείες. Συνέχισε να γράφει και να διδάσκει ως το τέλος της ζωής του. Είχε αναπτύξει τεράστιες υπερφυσικές ικανότητες.

Η H.P.Blavatsky αναφέρει τον Tsong-Kha-Pa σαν άμεση ενσάρκωση του Amita Βούδα.Στον 6ο τόμο της «Μυστικής Διδασκαλίας» γράφει: «Με αυτόν άρχισε το σύστημα των λαμαϊκών ενσαρκώσεων των Βούδας/SANG-GYAS ή του Shakyo-Shakyamuni .Ως τότε δεν είχαν υπάρξει επανενσαρκώσεις του Sanggyas (Βούδα) στο θιβέτ.O Sanggyas εγκατέλειψε τις περιοχές του δυτικού Παραδείσου για να ενσαρκώθεί στον Tsong-Kha-Pa λόγω της μεγάλης κατάπτωσης στην οποία είχαν ξεπέσει οι μυστικές διδασκαλίες του.Ο Tsong-Kha-Pa έκανε γνωστά τα σημεία που επιτρέπουν να διαπιστωθεί η παρουσία του ενός από τους 25 Βουδισάττβα ή τους Ουράνιους Βούδες (Ντυαν-Τσόχαν) σ΄ένα ανθρώπινο σώμα.».

Μη μπορώντας να αντέξει την υποβάθμιση της βουδιστικής φιλοσοφίας που οι ιερείς την είχαν μετατρέψει σε εμπορεύσιμο αγαθό, έδωσε τέλος αποκαθιστώντας το πνεύμα του καθαρού βουδδισμού και την πειθαρχεία των μοναχών μέσα από την ίδρυση του τάγματος των «Κίτρινων Σκούφων»,προκαλώντας ένα σχίσμα ανάμεσα στην παλιά και σε διαδικασία παρακμής εκκλησία των «Κόκκινων σκούφων»Σχίσμα των Παλαιών) και τη νέα μεταρρυθμισμένη εκκλησία των «Κίτρινων Σκούφων», GelugpaΣχίσμα της Αρετής).

Η Θεολογία της Κίτρινης εκκλησίας βασίζεται στο Μονισμό (όλο το σύμπαν προέρχονται από τον Απόλυτο Αδιβούδα) .Χαρακτηρίζεται επίσης για την οργάνωση που διέπει το τελετουργικό της, την εκκλησιαστική ιεραρχία, την τέχνη, καθώς και την σοφία των δασκάλων της.

Ο Tsong-Kha-Pa ήταν αυτός που καθιέρωσε τα χαρακτηριστικά του θιβετανικού Βουδισμού και συγκέντρωσε τις βασικές αρχές του σ΄ένα έργο που ονομάζεται «Lamrim Chenmo» («Μεγάλη Πραγματεία πάνω στα στάδια του μονοπατιού προς τη Φώτιση»).

Οταν ήταν 62 ετών, το 1419, κάλεσε τους πιο στενούς μαθητές του και τους έδωσε τις τελευταίες του οδηγίες. Επειτα πέρνωντας τη στάση λωτού μπήκε σε κατάσταση διαλογισμού και σταμάτησε να αναπνέει. Μετά το θάνατό του εμφανίστηκε σε πολλούς μαθητές του πολυάριθμες φορές. Ο Tsong-Kha-Pa γνώριζε κάθε δυσκολία που μπορεί κανείς να συναντήσει στην ατραπό αλλά αυτό δεν τον αποθάρρυνε ούτε στιγμή. Πίστευε ότι κάθε ανθρώπινο ον μπορεί να βαδίσει το μονοπάτι προς τη Φώτιση αρκεί να συνδυάζει την επιμονή και την απάρνηση της προσδοκίας. Αυτό το έκανε ο ίδιος με τόση φυσικότητα όσο το να αναπνέει, γι΄αυτό θεωρείται ο μεγαλύτερος Βουδισάττβα του Θιβέτ.



ΠΗΓΕΣ

-«H Μυστική Διδασκαλία», 6ος Τόμος
H.P.Blavatsky
-«Η Βίβλος του Αποκτυφισμού»
H.P.Blavatsky
Εκδ. «Κέδρος»
-«Εισαγωγή στη σοφία της Ανατολής»
Γ.Α.Πλάνα
Εκδ. «Νέα Ακρόπολη»
-www.theosophy.org
-http://www.lamayeshe.com/otherteachers/khapa/ltk_bio.shtml
-http://www.theosophy-nw.org/theosnw/world/asia/as-aed.htm
-http://www.snowlionpub.com/pages/N68_3.php
-http://en.wikipedia.org/wiki/Tsongkhapa
-http://www.berzinarchives.com/bioghaphies/short_biography_lama_tsongkhapa.html
-http://www.namsebangdzo.com/Great_Treatise_on_the_Stages_of_the_Path_Vol_1_p/5412.ht
m
-http://jbe.gold.ac.uk/8/cozor011.html
-http://www.vajrapani.org/lama_tsong_khapa_life_story.htm
-http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-PHIL/tatz.htm
-http://www.theosophytrust.org/tlodocs/teachers/TsongKhaPa76.htm
-http://indologica.blogg.de/eintrag.php?id=864
-http://ccbs.ntu.edu.tw/FULLTEXT/JR-EPT/feng.htm
-http://sangha.net/messengers/Tsongkhapa/bio.htm
-http://www.lamayeshe.com/otherteachers/khapa/ltk_bio.shtml